Tot maandag 17 augustus werken we met een beperkt aantal medewerkers. Onze hotline is daarom tijdelijk niet beschikbaar. Contacteer ons gerust per e-mail, info@techsoup.nl. Registraties en bestellingen worden regelmatig verwerkt.
05.03.2020

5 manieren om de inhoud van uw website in minder dan een uur te maximaliseren

Improve content.png

Websites bestaan uit inhoud, en het is deze inhoud die ze definieert.

Een website met een goed ontwerp en slechte inhoud is een slechte website. Aan de andere kant is een website met een slecht ontwerp en goede inhoud niet noodzakelijkerwijs een slechte website. Neem bijvoorbeeld Reddit of Craigslist: beide hebben een slecht ontwerp, maar hun inhoud is uiterst waardevol.

Websites bestaan om inhoud te leveren, en mensen bezoeken ze om die inhoud te ontvangen. Het is daarom belangrijk om de inhoud van uw website te maximaliseren als u uw organisatie wilt helpen om resultaten te behalen.

In dit artikel leert u vijf manieren om de inhoud van uw website in minder dan een uur te maximaliseren.

1. Maak een inventarisatie van de inhoud van uw huidige website en zoek naar lacunes.

Begin met een inhoudsaudit. Als je site niet groot is, zal het niet veel tijd kosten. Klik op elke pagina van uw site en noteer de paginatitel en een beschrijving van wat de inhoud van die pagina beslaat. 
Deze oefening zal u helpen om te zien waar uw inhoud sterk is en waar deze misschien ontbreekt.

Als u bijvoorbeeld vijf pagina's hebt over de geschiedenis van uw organisatie, maar slechts twee die de diensten die u aanbiedt dekken, dan hebt u een gat in uw inhoud gevonden. Het kan ook zijn dat hele pagina's met materiaal, zoals een FAQ-pagina of een personeelspagina, ontbreken.

2. Controleer de lengte van al uw pagina's

Als een pagina te lang is, kunnen bezoekers zich vervelen en uw site verlaten. Als een pagina te kort is, is het waarschijnlijk dat mensen niet genoeg context hebben over het onderwerp van de pagina om het te begrijpen. Bovendien helpt een korte pagina uw site niet om goed te scoren in de Google-zoekresultaten.

De meeste pagina's zouden tussen 350 en 1.000 woorden lang moeten zijn. Als een pagina langer is dan dat, overweeg dan om deze op te splitsen in meerdere pagina's. Als een pagina korter is, kunt u overwegen deze te combineren met een andere pagina of meer inhoud te creëren.

3. Onderzoek de inhoud van uw concurrenten

Een concurrent is iemand in uw branche en met een vergelijkbare inhoud als u. Het is misschien geen echte concurrent, maar een andere organisatie die de interesse van de gebruikers van uw website kan wekken. Neem een kijkje op hun website. Wat doen ze met hun inhoud? Hoe is het doelgericht? Wat is hun schrijfstijl?

Leer alles wat je kunt van hun site en breng die kennis weer terug naar je eigen kennis als je verbeteringen doorvoert. Vaak zal een dergelijke recensie u helpen bij het vinden van andere hiaten in uw inhoud, wat u zal aanmoedigen om nieuwe pagina's aan te maken.

4. Afbeeldingen toevoegen

Te veel sites met een goede inhoud missen goede beelden. Afbeeldingen zijn een manier om de lezer te helpen de eentonigheid van de tekst te doorbreken, door ze naar de onderkant van de pagina te tekenen. Afbeeldingen geven ook context aan de geschreven inhoud en helpen de lezer de inhoud diepgaand te begrijpen.

Idealiter voegt u beelden toe die van u zijn, die uniek zijn voor uw organisatie en die van goede kwaliteit zijn.

5. Formatteer uw inhoud om scanbaar te zijn

De realiteit van de gebruiker van een moderne website is dat deze alles scant. Pagina's met dichte tekst die in lange paragrafen zijn gestapeld zijn intimiderend. Denk aan het verdelen van uw inhoud in lijsten, korte alinea's en citaten voor de belangrijkste punten die u probeert te benadrukken. Vergeet ook niet om enkele sleutelzinnen vetgedrukt te zetten om ze makkelijker leesbaar te maken en om de aandacht van de gebruiker erop te vestigen.

Elk van deze tactieken kan worden uitgevoerd in minder dan een uur per pagina en zal een enorme impact hebben op de effectiviteit van de inhoud van uw website. Houd er altijd rekening mee dat uw inhoud concurreert voor de belangen van een gebruiker. Als een gebruiker de inhoud van uw website leest, leest hij niet de inhoud van een andere site, zoals een nieuwssite, een sportsite of Facebook. Ze nemen de tijd om uw site te bezoeken, en uw inhoud moet concurreren met andere grote sites om ze daar te houden.

Een website bestaat om inhoud aan gebruikers te leveren. Betere inhoud betekent een betere gebruikerservaring en dus een betere betrokkenheid van de gebruiker bij uw organisatie. En een betere gebruikersbetrokkenheid betekent meer donoren, meer vrijwilligers, meer mensen die worden geholpen, enz. Voor al deze positieve effecten is het de moeite waard om de tijd te nemen om ervoor te zorgen dat uw inhoud zo goed mogelijk is.

Aanvullende informatiebronnen: Tips voor non-profit websites (Engels)

Maak een inventarisatie van de inhoud van uw huidige website en zoek naar lacunes.Begin met een inhoudsaudit. Als je site niet groot is, zal het niet veel tijd kosten. Klik op elke pagina van uw site en noteer de paginatitel en een beschrijving van wat de inhoud van die pagina beslaat. Deze oefening zal u helpen om te zien waar uw inhoud sterk is en waar deze misschien ontbreekt.
Als u bijvoorbeeld vijf pagina's hebt over de geschiedenis van uw organisatie, maar slechts twee die de diensten die u aanbiedt dekken, dan hebt u een gat in uw inhoud gevonden. Het kan ook zijn dat hele pagina's met materiaal, zoals een FAQ-pagina of een personeelspagina, ontbreken.