07.02.2018

Facebook wijzigt zijn algoritme: welke impact heeft dat op het account van uw non-profitorganisatie?

header article facebook.jpg

Wereldleider van de sociale netwerken Facebook kondigt een grote verandering aan in het algoritme dat de newsfeed beheert. Nu hebben berichten gedeeld en becommentarieerd door vrienden en familieleden voorrang op bedrijfs-, merk- en media-inhoud. Het doel is om onpersoonlijke content, intussen legio op Facebook, te sanctioneren.


CEO Mark Zuckerberg beroept zich meer bepaald op de noties van welzijn en sociale interacties tussen internetgebruikers om deze nieuwe hiërarchie in de informatiestroom te rechtvaardigen.
Dit nieuwe standpunt is gevoed door verschillende waarnemingen en conclusies. Niet alleen is Facebook de laatste tijd zwaar onder vuur komen te liggen vanwege het doorgeven van valse informatie. Het sociale netwerk dat momenteel 2,13 miljard actieve gebruikers heeft, wordt ook door deskundigen in geestelijke gezondheid met de vinger gewezen. De manier waarop de Facebook-interface tot voor kort was ontworpen zou nadelige gevolgen hebben voor zijn gebruikers.

Het nieuwe initiatief lijkt goedbedoeld tegenover de gebruikers, maar wat zijn de concrete gevolgen ervan voor de non-profitorganisaties. Ook zij vallen onder de impact van dit aanzienlijke verlies aan prioriteit van inhoud. Dit slaat op meer dan 1,5 miljoen geregistreerde non-profitorganisaties, waaronder Techsoup Nederland, die door Facebook als bedrijven worden beschouwd.



Een van nature meer mobiliserende sector


Het voordeel van non-profitorganisaties is net de interactie die ze kunnen creëren met hun donoren en of andere supporters, net dankzij hun authenticiteit. Deze notie van dynamiek is fundamenteel op Facebook, waarvan de newsfeed inhoud promoot die juist aanzet tot interactie tussen de mensen. Hierin hebben de non-profitorganisaties een voordeel ten opzichte van bedrijven en commerciële merken die minder aanzetten op de betrokkenheid van een gemeenschap. Dit nieuwe algoritme is daarom een opportuniteit voor de non-profitsector om de aandacht te trekken. Op een verstandige manier gebruikt, kan Facebook inderdaad dienen als een megafoon voor uw goede doelen.

Denk daarom meer dan ooit aan het maken van 'boeiende' inhoud, die natuurlijk door uw gebruikers wordt gedeeld vanwege de relevantie ervan. Dat klinkt als gezond verstand, maar het is de beste manier om een stap voor te blijven.


Hoe filtering te voorkomen?


Het zal maanden duren eer dit nieuwe beleid helemaal effectief is. Maar het is nu al tijd om uw strategie voor het beheer van uw Facebook-pagina bij te werken. Geleidelijk zullen uw publicaties voor uw supporters niet langer dezelfde prioriteit hebben als vakantiefoto's of een openlijke vraag van hun vrienden.

Hier zijn enkele manieren om dit aan te pakken:

  • Breng uw gebruikers op de hoogte. Inderdaad, ze zullen altijd de mogelijkheid hebben om prioriteit te geven aan bepaalde pagina's in hun newsfeed als ze de updates van bedrijven, merken en non-profitorganisaties van hun keuze willen zien. Dus je kunt u uw supporters aanmoedigen hun newsfeed-instellingen aan te passen om ervoor te zorgen dat ze je berichten niet missen.
  • Maak video's, bij voorkeur live, omdat Facebook bevestigt dat ze zes keer meer interactief zijn dan reguliere video's. Houd er rekening mee dat video-inhoud over het algemeen efficiënter is dan het tekstequivalent.
  • Start een Facebook-groep, om het engagement van uw berichten te verhogen. Een groep heeft de neiging om meer te communiceren met specifieke openbare inhoud en kan een meer persoonlijke manier zijn om mensen te betrekken die geïnteresseerd zijn uw missie.
  • Overweeg Instagram. Voor het ogenblik lijkt het algoritme van Instagram niet beïnvloed te worden door deze veranderingen. Dit is waarschijnlijk het moment om een Instagram-account voor uw organisatie te starten of om er twee keer zo actief te zijn als ze er al één heeft.