01.12.2017

Tips: gratis of toegankelijke tools om de communicatie van je non-profit organisatie te optimaliseren

article tips graphisme.jpg

Vandaag moet een non-profitorganisatie, naast haar werk op het terrein, ook actief zijn op internet en de sociale media. Communiceren als bedrijven als het ware, maar vaak met beperktere financiële en menselijke middelen.
Gelukkig bestaan er een heleboel toegankelijke online tools om een digitale identiteit te creëren en je organisatie op de beste manier te promoten.

We geven hier graag een overzicht van economisch voordelige tools, voorgesteld door Domenico Curcio, creatief directeur van het belgisch ‘Fabulous ID' agentschap.

Hieronder vind je een aantal gratis of goedkope oplossingen voor:

Afbeeldingen gebruiken

Bij gebruik van bestaande beelden is het belangrijk om zich de vraag te stellen naar het auteursrecht. Het ontbreken van het © logo of copyrightmelding betekent niet dat een afbeelding niet beschermd is. De risico's verbonden aan de rechten van een beeld zijn gering bij intern gebruik, maar ze zijn te reëler voor de verspreiding van het beeld op een site, in een nieuwsbrief, een publieke presentatie, enz.

Waar kan ik gratis royalty free beelden vinden?

  • Op Google
    Met een functie in Google Afbeeldingen kan je de resultaten filteren op basis van verschillende criteria. Selecteer in Google Afbeeldingen "Tools" en dan "Gebruiksrechten". Je kan bijvoorbeeld de afbeeldingen selecteren waarvan hergebruik toegelaten is zonder commercieel doel.

  • Op sites van royaltyvrijefoto’s
    Pexels: alle beelden zijn gratis, voor een persoonlijk of commercieel gebruik. Je kan de foto’s downloaden en wijzigen, zonder verplichting om de auteur te vermelden.
    Idem op Unsplash. De auteur crediteren is niet verplicht maar aangeraden, voor zijn zichtbaarheid.
    Er zijn een veel vergelijkbare sites, zoals blijkt uit deze lijst van ongeveer twintig sites.

Zijn er ook royalty free-iconen?

  • Sites zoals Flaticon, Icons8 of Vecteezy bevatten een mooie rijkdom aan pictogrammen.
    Er zijn verschillende versies beschikbaar: het standaard formaat (PNG) en het vectorformaat (EPS of SVG), waarmee je de afbeelding kan vergroten zonder kwaliteitsverlies en toegang kan krijgen tot de verschillende "lagen", of het PSD-formaat, om het beeld in Photoshop te openen.
    Afhankelijk van de grootte en het formaat is het mogelijk dat het icoon moet worden betaald.
    In het algemeen wordt wel vereist dat je de bron van pictogrammen vermeldt, via een code als je ze gebruikt op het web, of via een schriftelijke vermelding op gedrukte documenten.

Opgelet: binnen deze sites verschijnt ook vaak als alternatief voorstel een pop-up pagina op Shutterstock, dat een betaalde site is.

En met illustraties?

  • De website Freepik biedt gratis of tegen betaling gevectoriseerde illustraties aan en vereist bronvermelding. De bestanden zijn beschikbaar in AI (Illustrator) en EPS formaten.
    Het werkt ook op dezelfde manier op Vecteezy.

Een logo maken

  • De websites zoals Designimo of Graphicsprings bieden gratis toegang tot online logo creatie motor. Na het invoeren van de naam van je organisatie en een het ingeven van een reeks trefwoorden krijg je toegang tot een lijst van voorstellen. Daarna kan je eventueel het lettertype en de kleuren wijzigen.

Dit vervangt natuurlijk niet het werk van een professional, maar deze optie kan je inspiratie leveren of je laten beginnen tegen lagere kosten. Als je besluit om een logo te gebruiken moet je de finale versie kopen.


Kleuren aanpassen

Voor consistentie doorheen al je communicatie is het belangrijk om één of enkele kleurenpaletten te bepalen en aan te houden.

  • De websites Coolors en Colormind genereren automatisch kleurcombinaties.
  • Wil je de kleuren kennen die overeenkomen met een foto die deel uitmaakt van je communicatie, dan kan je hiervoor de Color Palette van de Canva website gebruiken. 

Merk op dat kleuren variëren afhankelijk van de gebruikte weergave of het scherm. Het is daarom altijd beter om universele kleurcodes te gebruiken.


Lettertypen kiezen

De websites Fontspace en Google Fonts bieden veel gratis lettertypen. Eenmaal gedownload worden de lettertypen van uw keuze automatisch toegevoegd in de programma’s die uw PC gebruikt.


Online grafische tools gebruiken

  • Voor occasionele noden voor grafische tools kan je gebruik maken van de online oplossingen Vexels, Pixlr, Gimp (een open source beeld editor) of Inkscape (een equivalent van Illustrator, online en gratis).
  • Om beelden te produceren voor de sociale media (met standaardformaten van Facebook, Instagram ezv.) is de website Canva zeer gebruiksvriendelijk.

Ter herinnering, als je grafische tools wil vaker en intensiever wil gaan gebruiken, biedt Techsoup Nederland toegang tot Adobe Photoshop of Adobe Cloud tegen een voordelige non-profit prijs.


Een website bouwen

  • De meest genoemde gratis en gemakkelijke oplossingen zijn Wix, Weebly, Jimdo en natuurlijk Wordpress.
    Merk wel dat gratis versies maar beperkte mogelijkheden bieden voor uw website.