Overzicht van het Microsoft-donatieprogramma

Microsoft is van mening dat technologie verbazingwekkende dingen kan doen. Dat is waarom ze samenwerkt met duizenden organisaties over de hele wereld zoals de uwe om elkeen te helpen haar missie te verwezenlijken.
Of u nu een kleine organisatie bent binnen een kleine gemeenschap of een wereldwijde non-profit organisatie ten dienste van miljoenen mensen, Microsoft kan helpen door middel van software donaties, opleidingen en hulpmiddelen.

Het Microsoft software donatieprogramma voor non-profitorganisaties en openbare bibliotheken is één van de meest populaire onderdelen van het TechSoup Nederland Programma.

Wie komt in aanmerking? Hoeveel donaties worden per organisatie toegekend?
Voor meer informatie over de types van organisaties die in aanmerking komen voor Microsoft-donaties binnen het TechSoup Nederland Programma, en over de frequentie en de hoeveelheid toewijzingen per organisatie, zie Microsoft Donatie Programma – Wie komt in aanmerking? Hoeveel donaties worden per organisatie toegekend?

Microsoft-donaties zijn volumelicentieproducten
De Microsoft-producten die via het TechSoup Nederland Programma gedoneerd worden zijn volumelicentieproducten. Dit betekent dat organisaties en bibliotheken enigszins andere procedures moeten volgen om hun software te installeren en te beheren dan bij aankoop van de software in de detailhandel, zoals een plaatselijke computerzaak. Ze hebben ook toegang tot voordelen die ze niet zouden krijgen via de detailhandel.

Hieronder beschrijven we enkele aspecten van het volumelicentieprogramma waar organisaties vaak mee te maken krijgen.

Volume Licensing Service Center
U gebruikt het Volume Licensing Service Center (VLSC) — een website van Microsoft — om installatiecodes te verkrijgen, software te downloaden, installatiediscs te bestellen en toegang te krijgen tot andere voordelen die vervat zijn in uw Microsoft-donatie. De eerste stap is dat u een account aanmaakt op de VLSC-website. Dit account bij het VLSC staat los van uw account voor het TechSoup Nederland Programma, waarvan de klantendienst geen toegang heeft tot de VLSC-account. Voor elke aanvraag die u indient via het TechSoup Nederland Programma krijgt u een autorisatie- en een licentienummer. TechSoup geeft u de instructies om aan die informatie te geraken, samen met de informatie die u nodig heeft om een VLSC-account aan te maken, als het uw eerste aanvraag is.

Volumelicentieovereenkomst en rechten op het gebruik van het product
Als u zich bij VLSC registreert, stemt u in met de voorwaarden van uw overeenkomst. Deze voorwaarden stellen algemene regels vast voor het gebruik van volumelicentiesoftware. Voor elke applicatie zijn er ook productgebruiksrechten. Die vindt u op de site Product Licensing Search.

Een productgebruiksrecht waar veel organisaties niet van op de hoogte zijn, is het recht om de meeste desktopapplicaties (géén besturingssystemen) twee keer te installeren: eerst op uw hoofdwerkstation (waarvoor u een licentie heeft) en vervolgens alleen op een laptop. De originele installatie en de kopie op het draagbare apparaat moeten dezelfde versie zijn in dezelfde taal, en de software op het draagbare apparaat mag alleen gebruikt worden door de voornaamste gebruiker van het hoofdwerkstation.

Software Assurance

Bij Microsoft-donaties via het TechSoup Nederland Programma is Software Assurance altijd inbegrepen. Dat is een programma van Microsoft dat  licentiehouders in staat stelt gratis upgrades te ontvangen naar nieuwere versies van hun producten. Software Assurance voegt op diverse manieren een meerwaarde toe aan uw softwaredonatie, dankzij talrijke bijkomende voordelen. : uw organisatie heeft bijvoorbeeld recht op Microsoft e-learningcursussen, serverbackups voor herstel bij noodgevallen en meertalige ondersteuning.

Software Assurance blijft twee jaar geldig. Tegen het eind van de tweejarige Software Assurance-periode ontvangt u een e-mail met de melding dat uw Software Assurance zal vervallen. Dat betekent niet dat uw productlicentie verloopt. U kunt het product blijven gebruiken, maar u hebt geen toegang meer tot de voordelen van Software Assurance, zoals gratis e-learning of upgrades naar nieuwere versies.

Zie deze pagina voor de exhaustieve lijst van voordelen van de Software Assurance.

Installatiemedia (software)
Als u discs nodig heeft of als u software wilt installeren voor andere talen of versies, kunt u de installatiemedia voor de meeste producten via VLSC verkrijgen. U hoeft niet te betalen voor gedownloade software-installatiekits, maar u moet de bestanden (die een ISO-formaat hebben) omzetten naar een formaat dat gebruikt kan worden voor de installatie. U kunt ook producten aanvragen op disc, tegen een vergoeding van $27 per product.

Voor enkele producten zijn geen installatiemedia beschikbaar via VLSC. Voor die producten kunt u Microsoft Worldwide Fulfillment bellen op (800) 248-0655(800) 248-0655 FREE of via fax op (800) 554-8281 . Worldwide Fulfillment brengt $27 aan verzend- en administratiekosten in rekening.

Retourzendingen en terugbetalingen
Als u een Microsoft product verkregen via een donatie wil annuleren of aanpassen, dan moet u alle Microsoft componenten van deze donatie annuleren en een nieuwe aanvraag indienen voor de gewenste Microsoft items.

Omdat alle Microsoft producten enkel per download worden geleverd, kan een annulatie of aanpassing alleen aanvaard worden indien geen enkele software werd geïnstalleerd, en indien de donatie minder dan 60 dagen oud is.

Als u een Microsoft donatie wil annuleren of aanapssen, gelieve hiervan de Techsoup Nederland Customer Service op de hoogte te brengen door te mailen naar donations@TechSoup Nederland.

De Microsoft donatiequota zullen normaliter worden gereset op uw account binnen acht werkdagen voltooiing van de annulering of wijziging.

Merk op dat de producten die beschikbaar zijn via de "Get Genuine Windows Agreement for Small and Medium Organizations" onderhevig zijn aan andere richtlijnen dan de producten die beschikbaar zijn via het standaard Microsoft donatieprogramma.

De Microsoft-website www.microsoft.com/nonprofit bevat informatie over subsidies, gratis software, hulp en training, en voor getuigenissen hoe organisaties dankzij Microsoft-technologie aan veelvoorkomende problemen het hoofd bieden. 

Hoe krijgt u hulp?
Het TechSoup Nederland Programma verschaft uitgebreide informatie over enkele Microsoft-producten en hun licentievereisten. Eén voorbeeld is de Guide to Windows Server Editions and Licensing. De licenties die beschikbaar zijn voor serverproducten via het TechSoup Nederland Programma zijn gelinkt in de Gerelateerde Producten-secties van de productpagina’s.

U kunt ook nuttige hulp vinden voor het kiezen en maximaal benutten van uw Microsoft-software in artikels, blogs, discussies en webinars van het TechSoup Nederland Programma. Daar vindt u een snel groeiende onlinegemeenschap van technologiedeskundigen die u graag helpen bij de beslissing welke producten het best voldoen aan uw vereisten.

De klantendienst van het TechSoup Nederland Programma kan uw vragen beantwoorden over het Microsoft-donatieprogramma via het TechSoup Nederland Programma. Microsoft geeft ook online productondersteuning.